Tips Menjadi Remaja Yang Percaya Pada Diri


Sikap percaya diri seseorang memanglah memiliki tahap yang berbeza-beza. Beberapa orang merasa sangat percaya diri, namun kebanyakannya masih ramai yang kurang percaya pada diri sendiri. Sikap kurang percaya diri membuat mereka merasa kesulitan sekiranya perlu tampil di hadapan ramai orang. Bahkan, mereka ragu untuk melangkah ke hadapan bagi mencapai tujuannya. Percaya diri merupakan sikap positif yang dimiliki setiap orang untuk membawa dirinya melakukan suatu hal tanpa rasa takut, rasa ragu atau hal-hal yang mengganggu perasaannya ketika melakukan sesuatu. Oleh sebab itu penting sekali untuk menjadi remaja yang percaya pada diri.

Tips Menjadi Remaja Yang Percaya Pada Diri

Sikap Percaya diri membawa banyak manfaat untuk para remaja. Hal itu akan mewujudkan semangat dalam menjalani kehidupan dan mampu memperkembangkan pola pemikiran yang positif, berdikari, prestasi, optimis dan kreatif. Jadi apakah yang harus anda lakukan jika ternyata anda adalah remaja yang kurang percaya diri? Berikut ada tiga tips yang boleh anda praktikan.

1. Adil

Tips menjadi remaja yang percaya diri yang pertama adalah berusaha untuk menjadi seorang yang adil. Cubalah untuk bersikap adil pada diri sendiri. Biarkan diri anda mendapatkan hak-hak yang harus didapatkan seperti merawat diri, membuat diri kelihatan bersih dan rapi atau memperlakukan diri dengan baik.


Umumnya, kita selalu melihat remaja yang merokok dan minum minuman beralkohol atau melihat remaja yang memakai baju tidak sopan. Hal tersebut adalah contoh tidak adilnya pada diri sendiri.

Dengan minum minuman beralkohol, berarti mereka sedang memasukan penyakit pada diri sendiri. Ketika mereka memakai baju yang kurang sopan, hasilnya mereka akan digoda oleh orang-orang yang kurang bertanggungjawab. Cubalah untuk bersikap adil dan berfikir dengan melihat kembali pada diri sendiri.

Dengan bersikap adil, anda akan dapat membawa diri pada sebuah rasa nyaman dan mampu tampil dengan bergaya untuk lebih merasa percaya diri.

2. Hal yang Berfaedah

Tips menjadi remaja yang percaya diri yang kedua adalah dengan melakukan hal yang berfaedah. Lakukan hal positif dalam kehidupan dan jalani hal-hal yang berguna untuk diri sendiri.


Selalunya kita akan memilih hal-hal kurang berfaedah dan mengakibatkan kita tidak mampu mengerjakannya dengan baik. Apabila hasilnya mengecewakan, anda akan merasa malu dan menyesal. Sayangnya hal tersebut hanya akan dapat membuat anda berasa kurang percaya diri. Oleh itu, buatlah hal-hal yang berguna agar hal tersebut bermanfaat dan mampu membuat anda semakin percaya diri.

3. Berani Mencuba


Tips menjadi remaja yang percaya diri ketiga adalah berani mencuba sesuatu yang menguntungkan diri. Tips ketiga ini memang cukup sukar untuk dilakukan namun hal ini merupakan cara yang paling efektif untuk membuat rasa percaya diri itu muncul bahkan menjadi semakin kuat. 


Jangan pernah takut untuk mencuba sesuatu yang kemudiannya akan menguntungkan diri anda sendiri. Setiap tindakan pasti akan membawa risiko yang akan membawa kepada kerugian, namun kerugian terbesar sebenarnya ialah apabila anda tidak berani untuk mengambil risiko daripada peluang yang ada di depan mata. Jangan takut akan sebuah risiko sebab risiko ibarat “pajakan” bagi rasa percaya diri untuk bangkit dan semakin besar.

Semua orang pasti pernah merasa tidak berdaya dan tidak percaya diri untuk melakukan sesuatu namun semuanya bergantung pada pribadi masing-masing. Apakah ia akan membiarkan ketakutnya menguasai diri atau melawan dan menjadi seorang yang berjaya dalam kehidupan. Oleh kerana itu, percayalah diri anda dalam menjalani sebuah kehidupan.

Tips Menjadi Remaja Yang Percaya Pada Diri Tips Menjadi Remaja Yang Percaya Pada Diri Reviewed by Coach M on August 10, 2019 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.