10 Cara Untuk Berjaya Dalam Fasa Awal Amalan Diet Atkins


Fasa awal atau dipanggil sebagai induksi (induction) ialah peringkat terpenting sekali dalam amalan Diet Atkins kerana ia adalah tapak permulaan kepada corak pemakanan yang berbeza daripada apa yang pernah anda lalui selama ini. Induksi sebaik-baiknya diamalkan selama 2 minggu (paling kurang) dan boleh diteruskan selama 6 bulan sehingga 2 tahun, mengikut keadaan kesihatan dan berat badan anda. Yang pasti, lagi berat badan anda atau lagi susah untuk anda menghilangkan berat badan (atau kedua-duanya sekali), lagi lama anda patut berada pada tahap induksi.

1) Kira Karbohidrat Bersih
Anda perlu pastikan pengambilan karbohidrat bersih anda adalah 20 gram (karbohidrat bersih tolak dengan jumlah gram, serat dan makanan yang tidak mengandungi apa-apa kesan pada gula darah. Anda juga perlu pastikan ada mengambil sejumlah jus lemon dan lain-lain perasa yang boleh diterima dan termasuk 1 gram karbohidrat bersih bagi pengganti gula. Apa yang paling penting ialah, anda tidak boleh menggunakan keperluan karbohidrat anda dengan makanan yang tinggi gula dan kanji serta rendah serat. 

2) Makan Sayur-Sayuran
Pastikan anda makan 12 hingga 15 gram karbohidrat bersih dalam bentuk sayur-sayuran. Jika tidak, anda mungkin akan mengalami masalah sembelit yang boleh memberi kesan terhadap tubuh dan keperluan nutrisi anda. Serat dan air dalam sayur-sayuran juga membantu anda berasa kenyang dan berpuas hati. Anda boleh memakan salad dengan hidangan yang banyak pada waktu makan tengah hari, salad sampingan pada makan malam dan mempunyai beberapa hidangan sayur-sayuran kegemaran anda yang telah dimasak sebagai pengganti snek.

3) Minum Air Secukupnya
Lapan cawan setiap hari adalah cadangan yang standard, tetapi jika tubuh anda lebih besar maka lebih banyak jumlah air yang anda perlukan. Dua cawan boleh diambil daripada kopi atau teh (rendah kafein), teh herba, soda tanpa gula atau sup. Selagi air kencing anda masih jelas atau jernih, maka ia menunjukkan anda cukup minum. Tidak meminum air yang mencukupi sebenarnya akan membuat tubuh anda sukar untuk menjalankan proses metabolisme tenaga dan kekurangan cecair akan melemahkan mekanisme perlindungan dalam tubuh.

4) Ambil Sedikit Garam
Anda perlu ambil sedikit sup atau kicap untuk mengelakkan anda mengalami kelesuan, sakit kepala, kekejangan otot atau kepala kerana berlaku peralihan keperluan tubuh terutamanya dalam membakar lemak untuk menghasilkan tenaga. Diet Atkins adalah diet diuretik semulajadi, kerana anda tidak perlu untuk mengelak pengambilan garam untuk mengurangkan pengekalan air. Gejala ini boleh berlaku daripada ketidakseimbangan elektrolit yang disebabkan oleh kehilangan mineral bersama cecair. Pastikan sebelum anda mengambil garam dalam kuantiti tertentu atau anda sedang dalam rawatan bagi masalah tekanan darah tinggi ataupun doktor telah menasihatkan anda untuk menghadkan pengambilan natrium, anda perlu mendapatkan saranan daripada doktor.

5) Sumber Protein Yang Mencukupi
Makan 4 hingga 6 hidangan protein yang dimasak pada setiap waktu makan, bergantung kepada ketinggian, jisim otot dan jantina anda. Seorang wanita yang rendah sudah mampu kenyang dengan 4 hidangan manakala seorang lelaki mungkin perlu 6 hidangan. Seorang lelaki yang tinggi juga mungkin perlu sedikit lebih. Makan banyak protein dan sayur-sayuran dapat membantu menurunkan berat badan  serta mengelakkan anda daripada rasa lapar yang keterlaluan dan ketagihan karbohidrat.

6) Makan Cukup Lemak Untuk Berasa Berpuas Hati
Anda perlu lemak untuk membantu merangsang pembakaran lemak badan. Jika anda mengambil terlalu sedikit lemak dan hanya makan protein dan karbohidrat sahaja, anda akan berasa lapar dan hal itu akan menggesa anda untuk mengambil karbohidrat dengan lebih banyak. Ingat, lemak semulajadi adalah keperluan tubuh anda apabila anda mengawal pengambilan karbohidrat. Sebaliknya, jangan menganggap anda boleh makan seberapa banyak lemak yang anda mahu.

7) Perhatikan Karbohidrat Tersembunyi
Hanya dengan membaca label pakej, anda boleh mengelakkan makanan yang mengandungi gula tambahan dan lain-lain karbohidrat sneaky. Hanya kerana pakej mengatakan ia rendah kalori tidak bermakna ia adalah rendah dalam karbohidrat. Elakkan produk berkalori rendah melainkan ia ada dilabel sebagai rendah karbohidrat. Begitu juga apabila anda menggunakan apa-apa jenis produk mengandungi lemak seperti mayonis, sos salad dan sebagainya. Produk yang rendah lemak dalam makanan yang berbungkus kebanyakannya akan ditambah gula untuk menyeimbangkan rasa yang dibawa oleh minyak. Jika label adalah tidak jelas, anda boleh semak jenis makanan di kaunter.

8) Membuat Catatan Makanan
Catatkan apa yang anda makan dalam catatan pemakanan setiap hari atau menggunakan semua alat yang dipercayai seperti MyfitnessPal. Mencatatkan pemakanan harian membolehkan anda untuk melihat corak atau sesuatu yang mungkin anda terlepas pandang. Anda juga akan dapat melihat dengan jelas sekiranya anda mengambil memakan karbohidrat berlebihan melalui catatan tersebut yang mungkin anda terlepas pandang.

9) Perhatikan Pengambilan Kalori
Walaupun anda tidak perlu untuk mengira kalori pada Diet Atkins, ini tidak bermakna anda boleh menikmati protein, lemak dan sayur-sayuran semuanya. Terlalu banyak mengambil makanan juga akan menyebabkan berat badan anda bertambah. Jika hal ini mula berlaku kepada anda, anda perlu kembali kepada keperluan kalori yang sepatutnya anda perlukan. Wanita memerlukan 1,500 hingga 2000 kalori sehari, manakala lelaki perlu bertujuan untuk 2000 kepada 2500-3000. Jumlah kalori yang anda perlukan juga bergantung kepada jenis aktiviti fizikal yang anda lakukan. Anda boleh kurangkan jumlah kalori (calorie deficit) yang sepatutnya diperlukan jika anda melihat berat badan tidak mempunyai sebarang perubahan yang ketara.

10) Kenal Pasti Ubat Yang Anda Ambil
Ubat-ubatan tertentu atau over-the-counter (OTC) boleh melambatkan penurunan berat badan anda, termasuklah ubat anti-radang nonsteroidal (NSAID), aspirin, ibuprofen (Motrin, Advil) dan naproxen (Aleve, Naprosyn) yang menyebabkan pengekalan air dan boleh menghalang pembakaran lemak. Jika anda memerlukan ubatan tambahan untuk melegakan kesakitan, anda boleh menggunakan acetaminophen (Tylenol atau Panadol), yang bukan NSAID.

10 Cara Untuk Berjaya Dalam Fasa Awal Amalan Diet Atkins 10 Cara Untuk Berjaya Dalam Fasa Awal Amalan Diet Atkins Reviewed by Coach M on August 28, 2019 Rating: 5

1 comment:

  1. Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete

Powered by Blogger.