5 Cara Untuk Mengatasi Tekanan Hidup


Tekanan sering menjadi sebahagian daripada manusia yang tidak dapat dipisahkan. Setiap manusia akan menghadapi masalah tekanan. Tekanan sering berlaku disebabkan oleh ketidakupayaan individu untuk melakukan sesuatu yang akan membawa kepada masalah emosi, terutama emosi negatif. Malangnya, banyak individu yang tertekan dan kemudiannya menghadapi stres. 

Sebagai contoh, melakukan tekanan pada diri sendiri sehingga menjadi tertekan dan semakin tertekan. Ada juga sesetangah individu yang melepaskan tekanan dengan objek atau orang lain yang cenderung akan merosakkan diri. Perkara-perkara begini haruslah dielakkan kerana ia mempunyai kesan buruk terhadap diri sendiri. 5 cara ini sangat mudah untuk anda lakukan bagi mengurangkan tekanan.


1. Bertenang dan Meditasi
Perkara pertama yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan tekanan adalah menenangkan diri dan bermeditasi. Ketenangan dan meditasi telah menjadi salah satu bentuk intervensi psikologi yang paling berkesan untuk membantu mengurangkan tekanan. Tidak perlu menggunakan kaedah rumit dan memerlukan banyak kos. Meditasi boleh dilakukan dengan mudah dengan menggunakan peralatan yang ada di rumah seperti:

  • MP3, kaset atau CD
  • Karaoke
  • Dengar muzik menggunakan headphone
  • Bilik yang selesa

Anda juga boleh mencari lagu dalam format MP3, kaset, atau CD dengan tema ketenangan, seperti muzik tradisional, muzik klasik, bunyi semula jadi seperti air terjun, sungai atau bunyi lain. Adalah disyorkan untuk menggunakan headphone supaya lebih fokus dengan bunyi yang ada.



Seterusnya, memanfaatkan masa bertenang dan meditasi dengan memberi tumpuan kepada bunyi yang sedia ada. Sementara itu, menarik nafas menggunakan pernafasan perut di mana melakukan beberapa kali tarikan nafas yang paling dalam kemudian dihembuskan perlahan-lahan. Tutup mata anda dan tumpukan perhatian pada apa sahaja yang boleh membuat anda gembira, seperti pemandangan semula jadi, gunung atau tempat-tempat lain yang boleh membuatkan anda merasa selesa.

Anda boleh melakukan meditasi ringan dan mudah ini setiap pagi selepas anda bangun dan juga pada waktu malam sebelum anda tidur.

2. Menulis untuk meredakan dan mengurangi stress
Tekanan adalah satu bentuk emosi negatif yang dipendam. Oleh itu, kita mesti mencari cara untuk melepaskan emosi-emosi negatif itu supaya ia dapat keluar dengan baik. Satu kaedah yang boleh anda lakukan ialah dengan menulis. Penulisan telah digunakan secara meluas sebagai bahan penyelidikan iaitu sebagai kaedah pelepasan emosi yang berkesan, terutamanya apabila bagi anda yang jenis suka menulis. Terdapat banyak perkara yang boleh menjadi bahan atau topik penulisan anda seperti:
  • Penulisan tentang kehidupan iaitu hal berkaitan kehidupan anda dari masa lalu, sekarang dan masa depan
  • Menulis tentang perasaan anda
  • Coretan perasaan pada kertas
  • Perasaan anda tentang perkara yang membuat anda tertekan, seperti kerja pejabat, dipulau oleh rakan, kehilangan orang yang dikasihi, dll.

Di samping itu, anda juga boleh membuat topik anda sendiri dan yang paling penting, topik itu mesti berkaitan dengan emosi anda dan perasaan yang membuat anda berasa tertekan. Selepas itu, anda boleh membakar hasil penulisan, menanam atau menyimpan hasil penulisan anda. Ini adalah simbol emosi anda yang telah berjaya dilepaskan dari diri anda sendiri.


3. Bermain dengan seni
Selain menulis, seni juga sangat berkesan dalam membantu melepaskan emosi negatif yang menimbulkan tekanan kepada anda. Lukisan, membuat patung, membuat kraf dan sebagainya yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan tekanan anda akibat emosi negatif. Setiap lukisan atau bentuk yang anda luahkan dalam karya seni anda adalah mewakilkan emosi negatif yang membuat anda merasa tertekan.

Dengan melukis dan memvisualisasikannya, maka anda akan dapat menangani emosi negatif ini dan juga melepaskannya. Ia tidak akan mengganggu dan menyebabkan anda tekanan lagi.

4. Berdoa dan mendekatkan diri dengan agama
Satu pendekatan lain dalam mengurangkan tekanan adalah dengan tumpuan terhadap agama yang mengatasi semua perkara yang berkaitan seperti doa, ceramah atau kuliah keagamaan, dan juga kepercayaan. Dengan mendekatkan diri dengan rumah Allah seperti surau dan masjid antara cara yang paling mujarab untuk menjauhkan diri daripada kekusutan jiwa. Seandainya anda menghadapi apa-apa masalah diri yang sukar untuk diluahkan, maka perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah berdoa kepada Tuhan. Sebagai Islam yang mempunyai iman, kita sangat dituntut untuk memohon doa kepada Allah dalam apa jua keadaan samada ketika susah mahupun senang.

Sebagai contoh, sekiranya anda merasa tertekan tentang keadaan hidup anda yang tidak menyenangkan atau dalam keadaan yang susah, amalkanlah membaca kitab suci Al-Quran, berzikir dan sembahyang sunat hajat. Ini akan membantu anda mengurangkan tekanan yang dihadapi.



5. Melakukan hobi
Sekiranya anda mempunyai hobi, maka gunakanlah hobi anda  itu sebagai satu cara untuk mengurangkan tekanan. Fakta menunjukkan bahawa dengan melakukan aktiviti yang anda nikmati adalah sangat berkesan untuk mengurangkan tekanan diri. Contohnya, berjalan, melancong, membeli-belah, bergaul dengan rakan-rakan, makan, tidur, memancing, atau membaiki kereta dan motosikal. Usahakan diri anda untuk fokus pada hobi sekurang-kurangnya sekali seminggu.



sumber: psikologi indonesia
5 Cara Untuk Mengatasi Tekanan Hidup 5 Cara Untuk Mengatasi Tekanan Hidup Reviewed by Coach M on August 04, 2019 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.