Apa Itu Shock?


Shock atau Kejutan adalah istilah perubatan yang mengancam nyawa akibat aliran darah yang tidak mencukupi ke seluruh badan. Kejutan adalah satu kecemasan dalam perubatan dan boleh membawa kepada keadaan yang lain seperti kekurangan oksigen dalam tisu badan (hypoxia), serangan jantung (serangan jantung) atau kerosakan organ. 

Ia memerlukan rawatan segera kerana boleh menjadi lebih teruk dengan cepat. Kejutan adalah berbeza daripada kejutan emosi atau psikologi yang boleh berlaku berikutan peristiwa emosi trauma atau menakutkan. Kejutan juga boleh menyebabkan berlaku kematian keatas mangsa jika mangsa mempunyai masalah penyakit seperti lemah jantung.

Jenis-jenis Kejutan

Terdapat 3 jenis kejutan iaitu:

a) Kejutan anaphylactic

Sejenis hipersensitiviti teruk atau reaksi alahan. Puncanya termasuklah alahan kepada sengatan serangga, ubat-ubatan, atau makanan (kacang, buah, makanan laut), dan lain-lain. 

b) Kejutan kardiogenik

Berlaku apabila jantung rosak dan tidak dapat membekalkan darah yang mencukupi kepada badan. Ini boleh menjadi hasil akhir kerana serangan jantung atau kegagalan jantung berfungsi.

c) Kejutan hypovolemic

Berlaku disebabkan oleh kehilangan darah cecair, seperti dari kecederaan tubuh badan yang membuat jantung tidak dapat mengepam darah yang cukup kepada badan, atau anemia yang teruk di mana tidak ada darah yang cukup untuk membawa oksigen ke seluruh tubuh.

Apakah Simptom Utama Kejutan?

Terdapat beberapa simptom kejutan iaitu:

Berlakunya perubahan pada diri (seluruh anggota badan kesejukan).
Rendah atau tiada pengeluaran air kencing
Berpeluh
Nadi cepat tetapi lemah
Pernafasan cetek dan tidak sedarkan diri.

Apakah Rawatan Terbaik Bagi Menangani Kejutan? 

Antara jenis kejutan yang boleh dirawat adalah seperti kejutan kardiogenik dirawat dengan mengenal pasti dan merawat punca asas. Seorang pesakit serangan jantung mungkin memerlukan prosedur pembedahan yang dipanggil catheterization jantung untuk membuka sekatan arteri. Seorang pesakit yang mengalami kegagalan jantung berfungsi mungkin memerlukan ubat-ubatan untuk menyokong dan meningkatkan daya denyutan jantung. Dalam kes-kes yang teruk atau berpanjangan, pemindahan jantung mungkin satu-satunya rawatan.

Apa Itu Shock? Apa Itu Shock? Reviewed by Coach M on August 21, 2019 Rating: 5

1 comment:

  1. Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete

Powered by Blogger.