Pemakanan Untuk Fat Loss Yang Tepat


Apabila sampai waktu untuk menentukan pemakanan bagi fat loss, kebanyakan orang yang tidak memahami prinsip asas tentang keperluan kalori akan mengalami kerumitan untuk menentukan saiz dan jumlah hidangan yang sepatutnya. Dalam kebanyakan kes yang berlaku, orang terlalu extreme dalam menentukan keperluan kalori apabila mereka meletakan jumlah kalori sehari yang terlampau rendah. Hal ini akan menyebabkan jumlah kalori yang mereka ambil atau makan adalah tidak sesuai untuk mengekalkan mereka dalam fasa fat loss. Akhirnya mereka akan menambah semula jumlah kalori pada keesokan harinya kesan daripada permintaan tubuh terhadap sumber tenaga yang tidak cukup. Namun hal ini boleh dielak dengan mengikuti beberapa cadangan berikut:

1. Calorie Deficit Yang Rendah
Pada umumnya, anda perlu membakar seberapa banyak kalori berbanding anda mengambilnya untuk proses fat loss. Namun, kesilapan yang kebanyakan orang buat adalah mereka meletakan sasaran kalori terlampau rendah. Cara terbaik pada peringkat awal fasa ialah mula dengan Calorie Deficit yang rendah / sedikit. Jumlah yang terbaik untuk hidangan bagi permulaan ialah Berat Badan (lbs) x 12-14 dan kemudian secara beransur-ansur berkurangan. Umunya, kadar keperluan kalori bagi wanita adalah 2000 kcal sehari, manakala 1500 kcal diperlukan untuk mengurangkan 1 lbs berat badan dalam masa seminggu. Bagi lelaki pula memerlukan 2500 kcal untuk kekalkan berat badan, manakala untuk mengurangkan 1 lbs seminggu mereka perlukan 2000 kcal sehari. Perlu diingat, keperluan kalori ini adalah berbeza untuk setiap individu kerana dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti umur, ketinggian, berat semasa, tahap aktiviti, jumlah jisim otot dan keperluan tenaga dan beberapa faktor lain. Cara mudah, menentukan anggaran keperluan kalori boleh klik sini.

2. Pengambilan Tinggi Protein
Apabila anda dalam mod Calorie Deficit, anda perlukan pengambilan sumber protein yang tinggi kerana protein merupakan salah satu sumber tenaga makronutrien. Ia dapat membantu anda untuk berasa kenyang yang lebih lama. Satu hal yang anda perlu tahu ialah protein tidak bersifat seperti karbohidrat yang akan menjadi sumber tenaga utama bagi tubuh, malah ia diperlukan untuk membaiki tisu-tisu sel dan membantu meningkatkan dan mengekalkan saiz jisim otot. Protein kurang berpotensi untuk dibentuk menjadi lemak walaupun kuantiti pengambilannya sedikit lebih berbanding karbohidrat dan lemak.

3. Pengambilan Banyak Buah-buahan dan Sayur-sayuran
Anda perlukan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dalam fasa fat loss oleh kerana dua sebab:
  1. Ia mengandungi banyak vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh
  2. Ia merupakan sumber mikronutrien yang mana ia tidak akan dapat dibentuk menjadi sumber tenaga atau lemak walaupun dimakan dengan begitu banyak. Jadi anda boleh makan seberapa banyak yang anda mahu dalam masa yang sama jumlah kalorinya tetap rendah. Kelebihannya ialah, ia dapat membantu perut anda untuk berasa kenyang dengan jumlah kalori yang rendah. 

4. Tidak Perlu Hanya Makan 100% Makanan Yang Rendah Kalori
Kebanyakan orang rasa, terutamanya dalam fasa fat loss ini yang beranggapan bahawa untuk mengurangkan jumlah lemak tubuh perlu makan makanan yang rendah kalori sahaja. Itu adalah kenyataan yang kurang tepat. Anda masih boleh menikmati makanan kegemaran anda dengan syarat sentiasa bersederhana. Sentiasa juga ingat tentang prinsip 80/20 dalam minda anda. 80% merupakan penjagaan makanan dan 20% adalah hasil aktiviti fizikal anda.






Sumber: davidwboni
Pemakanan Untuk Fat Loss Yang Tepat Pemakanan Untuk Fat Loss Yang Tepat Reviewed by Coach M on July 22, 2019 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.