Punca Kenapa Remaja Boleh Mengalami Depresi


Sebelum membahas tentang penyebab terjadinya depresi pada golongan remaja, berikut adalah pengertian umum tentang depresi. Depresi merupakan suatu gangguan mental yang spesifik yang diluahkan dengan perasaan sedih, kemurungan, sukar untuk fokus dan penurunan motivasi untuk melakukan aktiviti.

Ramai remaja tidak mengetahui bagaimana cara untuk melegakan perasaan mereka saat depresi tersebut datang. Terutama yang paling membahayakan dari adalah wujudnya keinginan untuk mengakhiri hidup.

Depresi dapat dirawat dengan beberapa kaedah terapi yang dapat dilakukan. Antaranya adalah dengan menggunakan interpersonal psychotherapy, psychodinamic psychotherapy serta menggunakan beberapa jenis ubat-ubatan yang disarankan oleh doktor.

Oleh karena itu sangat penting kedua ibu bapa untuk memperhatikan perubahan tingkah laku serta emosi yang di alami oleh anak remaja. 

Berikut ini dijelaskan tentang punca yang menyebabkan terjadinya masalah depresi terhadap golongan remaja:

1. Kurangnya Perhatian Ibu Bapa

Faktor terjadinya depresi pada golongan remaja ialah kurangnya perhatian kedua ibu bapa. Bukan hanya kanak-kanak saja yang ingin diperhatikan oleh ibu bapa, namun saat anak-anak sudah meningkat remaja, mereka pun masih memerlukan perhatian dari kedua ibu bapa.

Kurangnya perhatian dari ibu bapa terhadap remaja, baik secara fizikal mahupun emosi, dapat menjadikan anak remaja mengalami depresi. Oleh sebab itu, adalah amat penting sekali untuk menjalin komunikasi yang baik terhadap anak, serta mendukung mereka untuk menghadapi berbagai macam masalah. Seterusnya, tunjukkan kepada mereka bahawa anda sangat mencintainya apapun yang terjadi suatu saat nanti.

2. Masalah dalam Pendidikan
Pendidikan juga termasuk dalam faktor penyebab wujdunya keadaan stres pada remaja. Hal ini kerana perbelanjaan yang semakin mahal. Oleh karena itu para remaja secara langsung mahupun tidak langsung memiliki tuntutan yang cenderung menekan diri daripada persekitaran untuk belajar dengan giat, agar mereka memperoleh keputusan yang sesuai dengan tuntutan tersebut.

3. Perceraian Ibu Bapa

Faktor seterusnya ialah perceraian ibu bapa sangat mempengaruhi keadaan mental serta emosi seorang anak remaja. Hal ini kerana perceraian ini akan membuat keluarga dalam keadaan yang berduka.


4. Kurang Percaya Diri

Faktor terjadinya depresi para remaja ialah kurangnya percaya diri. Rendahnya rasa percaya diri akan menyebabkan remaja susah. Oleh itu, mulailah untuk berasa yakin pada diri kita, bahwa kita boleh lakukannya.

5. Persekitaran dan Pergaulan

Keperluan untuk diterima dalam persahabatan merupakan suatu hal yang sangat penting bagi sebahagian besar golongan remaja. Sekiranya anak anda mempunyai kawan yang yang meminum alcohol atau merokok, mereka kemungkinan juga akan terjebak dalam kegiatan tersebut karena tidak mahu dikata-katakan oleh kawan yang lain. Hal ini kerana, persekitaran sangat berpengaruh besar dalam prekembangan remaja.

Punca Kenapa Remaja Boleh Mengalami Depresi Punca Kenapa Remaja Boleh Mengalami Depresi Reviewed by Coach M on August 05, 2019 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.