Khasiat Buah Pisang Dan Manfaatnya


Pisang dengan kandungan kaya serat, kalsium, magnesium, besi, vitamin A, B2, B6, C, E. Ia sangat mudah dicerna dan meningkatkan penyerapan nutrisi, menyokong kesihatan tulang malah menjadi pilihan makanan terbaik untuk golongan ibu yang menyusui bayi kerana ia dapat meningkatkan kualiti susu ibu.


Buah pisang terkenal dengan kandungan kalium yang tinggi untuk menurunkan tekanan darah dan mengurangi resiko stroke, serta antioksidan tertinggi selain buah epal untuk melindungi dari penyakit neurodegeneratif.

Selain itu, ia juga sangat bermanfaat untuk para atlet. Pisang merupakan sumber tenaga yang enak, berkhasiat dan paling cepat penyediannya serta berkelanjutan dan substantial karena ia mengandungi kombinasi tiga jenis gula semulajadi seperti sukrosa, fruktosa dan glukosa. Kandungan potasium yang tinggi membantu otot berkontraksi, mengurangi ketegangan dan cepat mengembalikan keadaan tubuh (recovery) setelah latihan berat.


Di musim sakit seperti saat ini, pisang adalah pilihan buah yang diperlukan kerana vitamin B6 nya yang sangat penting dalam memproduksi sel darah merah dan antibodi, serta mengurangi risiko terkena penyakit.

Bagi mereka yang mengamalkan diet pula, pisang adalah buah terbaik untuk dikonsumsi. Selain enak, penuh nutrisi dan meningkatkan kemampuan tubuh, pisang juga rendah kalori dan rendah lemak. Menurut kajian, makanan yang berkadar air dan kalium tinggi seperti pisang dapat mengurangkan masalah berat badan.

Khasiat Buah Pisang Dan Manfaatnya Khasiat Buah Pisang Dan Manfaatnya Reviewed by Coach M on March 25, 2020 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.